środa, 28 maja 2014

Czy księgowość jest trudna?

Pokutuje chyba takie przekonanie (takie mam w każdym razie wrażenie), iż księgowość to jeden z
najnudniejszych i najmniej wymagających zawodów świata. Że to tylko przenoszenie liczb z jednej tabelki do drugiej, ich dodawanie i odejmowanie oraz pilnowanie, aby sumy się zgadzały.

Tymczasem okazuje się, że księgowość tak naprawdę wymaga: żelaznych nerwów, stałej koncentracji i (nie boję się tego przyznać) szczypty kreatywności.

Winą za taki stan rzeczy obarczam oczywiście niejasne polskie prawo podatkowe. W wielu przypadkach przepisy są niejednoznaczne – ba, nawet wykluczające się, jak chociażby te, pod którą datą należy zaksięgować fakturę. Jedna ustawa mówi, że pod datą otrzymania, druga z kolei – że z datą wysłania. Nawet w tak prostej wydawałoby się sytuacji księgowość staje się niczym spacer po polu minowym wykluczających się przepisów. Dlatego też – najlepsza księgowa będzie potrafiła znaleźć złoty środek, czyli rozwiązanie idealne pomiędzy przepisami a zdrowym rozsądkiem.

7 komentarzy:

  1. Hej! Mam pytanie - prowadzę od niedawna własną firmę w branży usługowej. Potrzebny jest mi program do wystawiania rachunków za usługi, a kompletnie nie mam orientacji w takich kwestiach, możesz coś doradzić? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Księgowość nie jest łatwa. Ja sama się tego nie podjęłam korzystam z usług firmy https://www.crowe.com/pl/services/konsulting poczytajcie na stronie ich oferty bo oprócz księgowości zajmują się między innymi doradztwem podatkowym czy konsultingiem. Polecam ich serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie napisane. Pozdrawiam i gratuluję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja zrobiłam kurs księgowy i już nie jest dla mnie trudna ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Akurat ja za bardzo się nie znam na księgowości i muszę przyznać, że fajnie jest co nieco na ten temat wiedzieć. Nawet jak czytałam na stronie https://kioskpolis.pl/podatek-od-kupna-samochodu-sprawdz-koszt-termin-i-procedury/#kotwica4 to już teraz dokładnie wiem jak wygląda kwestia podatku od zakupu samochodu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Akurat ja samodzielnie nie prowadzę księgowości, ale jednak wiem jak bardzo istotne jest to, aby w swojej firmie korzystać z dobrego oprogramowania. Odkąd mam je z firmy https://www.connecto.pl/ to już teraz wiem jak ważne jest właściwe oprogramowanie.

    OdpowiedzUsuń
  7. W sumie ja za bardzo nie mam jak się tym zająć dlatego wszelkie podatki wylicza u mnie księgowa. Jednak jak czytałam niedawno na stronie http://www.gazetafinansowa.net/jaki-vat-obowiazuje-w-niemczech/ to muszę przyznać, że jak najbardziej warto wiedzieć jaki podatek VAT obowiązuje w Niemczech.

    OdpowiedzUsuń